27 april 2012

Vinnare av TOYP-priset 2012!


Jag blev i vintras nominerad till TOYP-priset 2012, Ten Most Young Outstanding People in the World Award, efter artikeln om Futebol dá força i Metro. Tävlingen avgörs både nationellt och internationellt och första deltävlingen, nationellt i Sverige, har nu avgjorts!

Jag och Futebol dá força vann i kategorin Etiskt Ledarskap med motiveringen:

TOYP i kategorin ”Etisk ledarskap”

Priset tilldelas Cecilia Andrén Nyström som genom sitt projekt
”Futebol dá força” i Moçambique engagerat sig för unga kvinnors
oberoende, hälsa, säkerhet och bättre levnadsvillkor. Cecilia har en
lång bakgrund inom fotbollen och använder fotboll som väg till
självkänsla för unga kvinnor. Hon är själv coach för ett lag i Maputo
och har utbildat coacher som är aktiva i alla regioner i Moçambique.
Projektet har vuxit och bedrivs nu tillsammans med Football for
Worldwide Unity och Lurdes Mutola Foundation i Moçambique med partners
som Utbildningsdepartementet, Ungdoms- och Sportsdepartementet i
Moçambique, Mozambican Football Federation and WLSA (Women and Law in
Southern Africa).

Cecilia kom till Moçambique med tomma händer och en vilja att skapa
förändring. Hon har jobbat med svåra omständigheter i ett land där
unga kvinnor tas ur skolan och gifts bort. Genom sitt engagemang och
sin tydliga idé om en bättre värld står hon för en exceptionell insats
inom etiskt ledarskap och är trots sin unga ålder ett föredöme för
andra ledare.

Jag är väldigt hedrad av detta, det höjer min motivation att tro på det jag gör och fortsätta jobba med projektet. Hela projektet handlar ju just om självförtroende, och det krävs inte bara av tjejerna på fotbollsplanen och av mina mocamibikiska kollegor utan också av mig! Tack TOYP! 

Prisceremonin äger rum den 4 maj på Summits lokaler på Grev Turegatan 30 i Stockholm kl. 18.00 - varmt välkomna! Jag kommer dock bara medverka via Skype då jag fortfarande befinner mig i Mocambique, men jag rekomenderar er som har möjlighet att komma och träffa de andra unga handlingskraftiga människor som vunnit i andra kategorier.