3 april 2012

Förberedelser blir kafferep

Allt går bra med förberedelserna inför den officiella lanseringen av projektet den 7/3. Musiken är inspelad (kommer här inom kort!) och blev till slut riktigt bra! Bandet Moticoma ska även de spela live på lördag. Och dessutom ska en gammal känd sångare, Langa, sjunga två låtar - utan kostnad - på lördag. Han är numera inte aktiv sångare utan äger en inspelningsstudio, där vi fick spela in till ett väldigt förmånligt pris, och han nappade så på idén att han ville vara med själv! Så nu ska han framträda med två låtar innan DJ Mandito går på och dansgruppen och eldslukarna avslutar evenemanget.

Aktivisterna från ungdomsorganisationen Associacão COALIZÃO kommer även de på lördag för att sprida information om sexuell och reproduktiv hälsa samt gratis kondomer till publiken.

Idag bekräftade även Presidentens fru sin närvaro, vilket är stort vad gäller genomslagskraft i media. Hennes närvaro drar mycket uppmärksamhet i media, samt ökar pressen från andra viktiga personer, så som ministrar etc., att delta även de. Bara ett krux. Hon kräver en artighetsvisit av självaste Maria de Lurdes Mutola dagen innan, alltså nu på fredag. Så nu är det styrkemätning på gång - vem är mäktigaste kvinnan?! Och tyvärr hamnar det på mig att se till att kvinnorna möts "för att samtala och ha det trevligt". Om inte M. de Lurdes Mutola godtar inbjudan blir det inga President-fruar alls på lördagen, och då inga andra viktiga personer och lite media. Så nu ska jag alltså behöva ordna ett kafferep åt två kvinnor som antagligen redan har 15 andra personer enbart för att koka deras kaffe... Ja, ni kanske kan förstå min irritation. Jag lägger ner all min tid och kraft för att jobba för Mocambiques tjejer och så ska allt falla på några få "viktiga" människor som på grund av sin sociala status får göra som de vill. Ja, önska mig lycka till. Att få hit Maria de Lurdes Mutola till på fredag är  inte det lättaste. Men äsch, klarade jag att åka till Lichinga kan jag nog klara det här också.

Vad värre är att även om jag lyckas så innebär Presidentens frus närvaro på lördag att vi måste börja en timme tidigare för att hon ska hinna med alla sina viktiga åtaganden. Det innebär att turneringen för tjejerna måste börja 10.00 med samling en timme innan, vilket i sin tur innebär att många av dem antagligen åker hemifrån redan vid 05-06.. Utan frukost i de flesta fall, för att spela fotbollsturnering och sen få en smörgås - men i närvaron av Presidentfruns glans förstås, vem skulle kunna motstå det?! Men det andra alternativet hade varit att minska antalet lag och det vägrar jag göra. Det är så härligt att se hur intresserade och engagerade våra nya tränare är och det sista jag vill är att hindra dem i deras underbara arbete och sänka deras motivation.

För mig spelar det egentligen ingen roll om några viktiga personer kommer eller inte, huvudsaken är att tjejerna får en egen fotbollsfest för att markera att nu är det faktiskt deras tur! Men för att kunna markera det med inte bara en fotbollsfest utan fortsatt stöd i de tre år projektet är planerat krävs det mer pengar, tillika mer sponsorer. Och utan publicitet inga sponsorer. Och utan Presidentfrun ingen publicitet. Så nu jävlar ska här bli kafferep.