16 april 2012

Landslagsträning

Idag skjutsade jag min kollega Sarita till landslagsträningen (en av veteranerna, f.d. lagkapten). Landslaget ska spela mot Elfenbenskusten om någon vecka och de har därför börjat träna. Sarita som antagligen bara drack te till frukost och jobbade med mig hela dagen åkte direkt till träningen kl. 14.00 utan att ha ätit någonting. Inte så konstigt att Mocambiques landslag inte är det bästa när förutsättningarna är som de är..

Jag stannade för att se en del av träningen då jag har fyra gamla spelare där från Zixaxa (!) och fann till min förvåning att de har bytt tränare, sådär en vecka innan de ska kvala till de afrikanska mästerskapen.. Och det utan att förvarna. Spelarna tränade två gånger förra veckan med den gamla tränaren och kom idag till träningen utan att veta att de numera har en ny tränare. Lätt att träna ihop ett landslag på det sättet..? De assisterande tränarna från de olika lagen i Maputo med spelare i landslaget som var där och kollade pratade alla om hur kaotiskt fotbollsförbundet är. Och den nye tränaren är till råga på allt även tränare för herrarnas U-17 landslag.. och så råkar det vara så att bägge lagens matcher sammanfaller på samma dag - i olika länder.. Hur tänkte de lösa det?

De assisterande tränarna var överens: vad fotbollsförbundet gör, förstår bara de på fotbollsförbundet. Och varför jag inte är Mocambiques landslagstränare kunde de inte förstå.. Vet inte riktigt om jag räknar mig som kvalificerad för det, vi får väl se..

Som ni förstår är det inte enkelt att försöka organisera något när allt är så totalt oorganiserat, men det går bara man vill - i allla fall om man vill väldigt väldigt mycket!