27 april 2012

Jobb, jobb, jobb..


Vi jobbar på och det är kul att se att mina moçambikiska kollegor nu börjar ta egna initiativ! Eftersom vi inte har tillräcklig finansiering för att fortsätta med nästa tränarkurs i nästa provins, är vi låsta i Maputo. Vi söker sponsorer, men det går trögt. Det är väldigt svårt att få med privatsektorn här då det inte finns någon tradition av sponsring och då det inte heller finns många stora företag. Att söka sponsorer är ett tungt jobb då du i de flesta fall möts av ett nej, men ändå måste fortsätta och tro på vad du gör. För mina moçambikiska kollegor är det ännu jobbigare, då de inte har någon inkomst och de har ansvar för hela familjen med äldre föräldrar, syskon, kusiner osv. Det händer att de ibland inte dyker upp då de har fått något påhugg någonstans eller en familjeangelägenhet att ordna med och det är inte mycket att göra åt det, livet måste få ha sin gång. Jag själv har ju inte heller någon inkomst men åtminstone boende och mat gratis och ingen familj att ta hand om och betala för, så för mig är det lättare. Dock är jag positiv till att vi kommer hitta våra sponsorer, det är förhoppningsvis bara en tidsfråga!