21 september 2011

Material från F.C. Djursholm

Jag var nere och hälsade på i min gamla klubb F.C. Djursholm där jag spelat själv, varit tränare och domare under i stort sett hela mitt liv. Jag har med mitt engagemang för tjejerna i klubben inte alltid varit populär, då jag ofta har uttryckt mitt missnöje för hur klubben diskriminerar tjejer. Jag har dessutom varit den enda kvinnliga tränaren under lång tid och ofta jobbat i motvind. Tyvärr är diskriminering mot tjejer inte något som utmärker just F.C. Djursholm utan är vanligt förekommande i många föreningar runt om i Sverige. Men även om jag inte alltid varit överens med klubbens ledning är vi ändå goda vänner och när jag berättade om mina planer så tyckte de först att jag var galen (det har de alltid tyckt) men att jag trots galenskaperna självklart skulle få hjälp av dem.

Klubben hette tidigare F.C. Café Opera men fick inte behålla namnet efter påtryckningar från nattklubben Café Opera och bytte då till F.C. Djursholm. I och med namnbytet blev mycket material med det gamla emblemet oanvändbart och blev liggandes i förråd - vilket passade perfekt nu! Allt detta material donerade de nu till mig och mitt projekt. Och det var inte lite jag fick, fotbollar, bollsäckar, höga och låga koner, västar i två olika färger, t-shirts, regnjackor och gympapåsar. Allt jag kunde ta med fyllde jag bilen med, och det som inte fick plats lovade de att spara tills nästa gång jag kom.

Sedan föll det sig så väl att mamma i egenskap av ambassadör har rätt till en container med personliga tillhörigheter som fraktas med båt från Sverige till Mocambique och bekostas av staten, eller ja, av skattepengar. Eftersom mamma inte hade tillräckligt med saker för att fylla en hel container fick allt mitt fotbollsmaterial plats och skeppas i skrivande stund till Maputo!

Eftersom jag inte har någon ekonomisk sponsring för mitt projekt än så länge är jag oerhört tacksam för materialet! Det enda jag fick köpa själv var lite bollpumpar, visselpipor, tidtagarur och lite innehåll till sjukvårdsväskan. Detta gör projektet materialmässigt genomförbart på en gång vilket underlättar otroligt mycket! TACK F.C. Djursholm och framförallt Kjelle och Patrik!