19 september 2011

Flytt till Maputo, Mozambique

Min mamma tillträdde som svensk ambassadör i Maputo, Mocambique den 1 september 2011 och flyttade således från Stockholm till Maputo. Jag som nyss var hemkommen från en sju månaders rundresa i Australien och egentligen hade tänkt börja på universitet till hösten insåg att mammas flytt innebar en hel del möjligheter för mig. Ganska snart föddes tanken att åka med ett tag och volontärarbeta - något jag länge velat göra. Det var nu möjligt eftersom jag inte skulle ha några utgifter för kost och logi (det ställde mamma snällt upp med).

När jag väl hade bestämt att jag skulle följa med mamma till Maputo kom jag rätt snabbt fram till vad jag ville göra där nere. Efter att jag hösten efter studenten/innan Australien läste genusvetenskap på Stockholms Universitet ökade mitt intresse för kvinnors sitution, och framförallt mitt intresse för att förändra denna. Därför föll det sig naturligt att jag valde att arbeta med/för kvinnors rättigheter som inriktning på volontärarbetet. Och vad är då bättre än att starta ett fotbollslag för unga kvinnor?!

Som fd. fotbollsspelare, tränare för två olika tjejlag och domare har jag sett många tjejer växa på fotbollsplanen  - både som spelare och person - vilket har gett dem ökat självförtroende och självkänsla. Tjejer som tror på sig själva och sin egen förmåga vågar ta plats och får större ansvar över sitt eget liv. Dessutom skapar en lagsport som fotboll gemenskap och samhörighet tjejer emellan - något som det idag finns alldeles för lite av. Och så är ju fotboll väldigt kul också!

Så då var det bestämt, jag skulle flytta till Maputo i Mocambique för att starta ett tjejfotbollslag med syfte att sprida kvinnors rättigheter.