31 mars 2012

Futebol dá força blir musik!


På eget initiativ har en av våra 25 tränare skrivit en låt till projektet. Sualé som är en riktigt engagerad tränare sprudlande av idéer och entusiasm berättade om sin idé på senaste Festa de Futebol i Albazine. Och texten knåpade han ihop under helgen och jag sammanförde honom med en vän som är musiker i bandet Moticoma som skrev ihop musiken.

På fyra dagar hade vi en egen låt! Idén är att spela in den och sprida den till alla tränare så att de kan framföra den på lanseringen av projektet. Låten kommer även spridas till radio och TV och förhoppningsvis bli en populär låt. Texten är väldigt motiverande och musiken svänger bra och jag tror att bara faktumet att ”vi” (Moçambiques alla fotbollstjejer) har en egen (!) låt kommer stärka och motivera väldigt många. Musik är väldigt populärt och alla moçambikier dansar så fort tillfälle ges så jag tror att det här är något som kan bli väldigt stort. Eftersom mobiltelefonens spridning bara ökar och ökar (i Maputo har de flesta invånare två mobiler, en för Vodacom och en för Mcel – så att man alltid är tillgänglig oberoende av de ibland otillräckliga telefon-näten) så kan låten spridas väldigt snabbt från telefon till telefon.

Jag följde med Sualé och träffade bandet igår för sista repetitionen innan inspelningen på söndag och låten är riktigt bra! Jag ska försöka ladda upp den (förhoppningsvis är internet på min sida) så att ni också får höra hur fantastiska människor har gått samman för att verkligen få till stånd en förändring i samhället – på det sätt som de själva kan hjälpa till, denna gång genom musik!