31 mars 2012

Amosse och Nascimento får material!


I torsdags var det dags för de två första tränarna, Amosse och Nascimento, att få sitt material. Mitt i värsta cyklon-regnet tog jag mig ut till Xipamanine. Trafiken var redan igenkorkad eftersom Nigerias president är på besök och polisen då stänger av gatorna han åker på (jag försökte ta mig fram som vanligt, men polisen tyckte inte att jag var lika viktig som jag tyckte…) och med regnet som bara öste ner blev det inte lättare. På sina ställen var vägen mer ett hav än väg, så båt hade varit att föredra. Till slut kom jag ändå fram men träningen var inställd då planen också hade behövts forceras med båt.





Nascimento var ledsen eftersom han hade velat ha på sig sin Futebol dá força t-shirt dagen till ära – men den hade blivit dränkt i stormen och fick istället hänga på tork. Den ledsna tränaren var dock inte ledsen så länge för som han själv upprepade många gånger: ”fotboll är kul, och fotboll ger verkligen styrka”! Tjejerna var ännu gladare än tränarna när de fick sina 4 bollar, 20 koner, 10 västar, en visselpipa, ett tidtagarur och en bollpump. Nu när de har en match-uppsättning av västar löste sig också deras problem med matchkläder, västarna får omvandlas till matchtröjor!  

Amosse och Nascimento med Nascimentos lag Xipamanine och det nya fina materialet
Med detta lilla, har deras material mer än tredubblats och de kan fortsätta sitt arbete med större kapacitet. Framförallt, som de själva också sa, är materialet väldigt motiverande och stärker dem i deras övertygning om att de kämpar för en bra sak. Både Amosse och Nascimento kunde knappt sätta ord på sin tacksamhet för att deras fem års hårda arbete äntligen bär frukt – någon har sett dem och någon tror på dem och vill hjälpa dem! Tårögda av glädje tackade de om och om igen.

Träning med Amosse och laget Chamanculo en dag med aningen bättre väder
Jag själv hade rysningar hela vägen hem. Det är när jag åker ut till fotbollsplanerna och träffar dessa fantastiska människor och ser hur stor skillnad Futebol dá força verkligen gör för dem som jag får kraft och vilja att fortsätta slita för att Moçambiques tjejer ska få det lika bra som Sveriges tjejer.

Jag har lovat att bidra personligen med gamla fotbollsskor till deras två lag, Xipamanine och Chamanculo, i den mån jag kan (alla spelarna är barfota) och även med att försöka ordna en mobiltelefon som de kan dela på. Just nu har jag kontakt med Amosse och Nascimento via deras grannars mobiltelefoner. Jag lämnar meddelanden till grannarna som sedan för budskapet vidare. Bägge tränarna har dock redan lärt sig mitt nummer utantill och ringer så fort de får låna någons mobil. För att underlätta vår kommunikation vill jag ordna en mobil till dem, vilket jag hoppas att ni läsare kan bidra med! För endast 300 Mtn går det att få tag i en telefon, 75 kr. Eftersom detta är en kostnad utöver de vanliga utgifterna för projektet vill jag inte använda era donationer till detta utan er tillåtelse – så om någon vill hjälpa Amosse och Nascimento med detta säg till! TACK!

Jag önskar att ni kunde följa med ut och träffa dessa fantastiska människor. Jag blir rörd bara jag tänker tillbaka på besöket. Fotboll ger verkligen styrka! Força!