3 september 2012

XPND AB sponsrar - vi når målet!

Vår första företagssponsor kliver in och ger oss chansen att verkligen nå ut till våra 3000 tjejer - igen! XPND AB bygger numera inte bara rampsystem, utan nu även framtider. Och det är inte första gången XPND AB ställer upp i ett kritiskt skede. Som vår första sponsor någonsin, donerade XPND AB 25 000 kr i december förra året vilket möjliggjorde nationella slutspel för mig och mina dåvarande tjejer i Zixaxa. Med pengarna som XPND AB donerade tog vi oss med buss till Lichinga där vi hade blivit mocambikiska mästare om inte slutspelen av politiska skäl hade avbrutits. För tjejerna betydde det otroligt mycket att få chansen att åka dit, och väl där upp fick de lära sig mycket om sex- och samlevnad. Vi gjorde även mycket teambuilding-aktiviteter, och kunde åka därifrån med större självförtroende och kunskap om livet. 

Men donationen betydde så mycket mer, och jag vill nästan säga att utan den hade jag och Futebol dá forca antagligen inte kommit så långt. Innan denna första donation hade jag fullt upp med att få alla runtomkring mig att se projektet som en möjlighet, en fullt genomförbar sådan, och inte som en galen idé. 

De flesta såg bara problemen men inte lösningarna, och jag lovade att jag skulle hitta lösningar på alla problem som uppstod - att vi skulle hitta dem tillsammans. Men det var svårt för de flesta att lita på det. Tills XPND AB klev in som vår första sponsor - och med det, gav oss en lösning! 

Vi skulle som sagt till slutspelen i Lichinga (260 mil norr om Maputo, ungefär 1,5 Sverige fast utan infrastruktur) och vi hade inget sätt att ta oss dit. Jag lovade att vi skulle få in pengar på något sätt för att ta oss dit. Jag måste erkänna att jag knappt trodde det själv, men jag fick alla tjejer och Lurdes Mutola Foundation att lita på mig. Och så löste det sig, tack vare XPND AB! 

Och det inte bara löste sig - nu är det lösningarna och inte problemen som diskuteras! Futebol dá forca växer och växer, och det är en ära för mig att återigen få ta emot ett bidrag av XPND AB. Denna gång sponsrar företaget med 50 000 kr och i och med det når vi vårt mål med den pågående insamlingen! Ni kan fortfarande vara med i insamlingen - det är fem dagar kvar - och allt som kommer in fr. o. m. nu är bara bonus (vilket i och för sig alltid behövs)!  

Till sist: STORT STORT TACK TILL XPND AB! Närmare bestämt 3150 tack från alla arbetande, volontärer och fotbollstjejer som är med i Futebol dá forca!