24 september 2012

Tack FC Djursholm!

 
Igår var jag på plats på Djursholms IP för att samla in begagnade fotbollskläder & fotbollsskor. Det var ett nostalgiskt återseende, jag har spenderat väldigt väldigt mycket tid där nere på IP under min uppväxt. Kärt återseende med gamla ledare och tränarkollegor och extra kul eftersom insamlingen var klubbens initiativ!
 
Klubben utmanade sina medlemmar - själva skänkte klubben 500 matchtröjor (!) och 25 väskor (till tränare i en provins) - och medlemmarna antog utmaningen! Mellan 12.00-16.00 stod jag och samlade in 110 par fotbollsskor i bra skick, 68 t-shirts, 33 jackor/tröjor, 40 långbyxor, 57 par shorts och 69 par strumpor! Och framförallt träffade jag många glada engagerade människor som stöttar Futebol dá forca - vilket är minst lika viktigt!
 
Flera av mina tidigare spelare som jag tränade under ca 5 år, kom också förbi och sa hej och hade med sig sina gamla kläder. Det var extra kul att träffa "mina" första tjejer igen. Jag blev extra rörd av en av dem, Therese, som motvilligt gav bort sina gamla fotbollsskor. Hennes pappa, och tillika f.d. lagledare, berättade att skorna hade ett stort personligt värde för Tess eftersom hon hade spelat med dem när jag var hennes tränare. Men nu var det dags för "mina" nya tjejer att använda dem!
 
Stort tack till alla ni som kom förbi och gav bort kläder och skor, och stort tack till FC Djursholm för initiativet och er stora donation av 500 matchtröjor. Även ett stort tack till Wille Runsiö och Robban Asadkhan som var på plats - även de på eget iniativ efter att ha sett info om insamlingen på facebook - för att hjälpa mig med det praktiska runt om insamlingen och transport av grejerna efteråt till förråd! Det är fantastiskt när människor hjälper till för att de vill utan att man ber om det, stort stort tack! 


Glömde du att komma förbi? Ingen fara, lämna in ditt bidrag till FC Djursholm under oktober månad så fraktas det med resten av det insamlade till Mocambique i november!