6 december 2011

Vamos a Lichinga!

Så imorgon 6/12 bär det av till Lichinga - en provins ungefär lika stor som Grekland 2 240 km norrut från Maputo!

Vi åker alltså buss (och jag hoppas verkligen att det är en riktig buss, även om det inte lät lovande när de förklarade att vi får ha med oss bagaget in i bussen eftersom det inte fanns något annat utrymme för det..) och enligt Google Maps vägbeskrivning tar det en dag och fem timmar. Men personen som uppskattade det har nog inte sett vägarna här - vi siktar på att det tar två dagar att komma dit. Beroende på hur bra det går (beroende på bussen, trafiken, vägen och vädret) kommer vi antingen behöva sova i bussen på vägen eller stanna på vägen och övernatta. Vi kommer i alla fall att stanna för att laga mat och äta längs vägen.

De nationella slutspelen börjar 10 december och håller på i två veckor - och förhoppningsvis tar vi hem det! Vi är 29 personer som åker totalt, 24 spelare och 5 ledare. Bebisar lämnas hemma. Den yngsta spelaren är 12 år och den äldsta 32 år. Det är första gången för många att åka så långt bort, och dessutom att åka för att spela fotboll och ha kul!

Den irländska ambassaden har lånat ut ett hus däruppe där jag kommer få sova. De övriga kommer sova på golvet i en skola, men jag har ordnat så att vi får laga mat i huset allihopa så vi kan vara där på kvällarna. Jag har förberett en del kvällsaktiviteter med samarbetsövningar samt sex- & samlevnadsundervisning och information om kvinnors rättigheter som jag tänkte diskutera med tjejerna. Under bussresan upp kommer jag intervjua alla spelare med fokus på deras kvaliteter och intressen, som jag sedan kommer sammanställa i ett häfte som alla får.

Jag har beväpnat mig med myggnät, myggmedel och en malaria-kur ifall jag skulle bli sjuk där uppe (rätt långt till närmsta adekvata sjukvård) och jag hoppas kunna undvika magsjuka eftersom jag har med mig eget vatten och numera är vegetarian (i alla fall i två veckor framöver).

Uppe i Lichinga ska jag också hålla en workshop om mänskliga rättigheter och jämställdhet för ett företag. Enligt chefen för företaget förekommer mycket våld mot kvinnor som han hoppas kunna minska med workshopen - och betalningen för den går direkt till Futebol dá forca!

Jag flyger hem (tjejerna åker buss igen) den 18/12 för att hinna hem till Festa de Jogos den 21/12 - en heldag för flickor och pojkar mellan 7-9 år som ska spela fotboll och även lära sig om jämställdhet, malaria, återvinning och några andra ämnen.

Tills jag kommer hem igen har jag ingen åtkomst till internet och bloggen tar därför två veckors paus! Under tiden ska jag åka genom hela landet, förlita mig på min portugisiska och förhoppningsvis coacha Zixaxa till mocambikanska mästare! Vi får väl se hur bra jag lyckas - nu kör vi!