13 juni 2012

Föreläsning för årskurs 3 på Elevverket

Idag åkte jag ut till Danderyd och Elevverket där jag hälsade på årskurs 3 och föreläste om Mocambique och Futebol dá forca. Barnen tyckte att det var jättespännande och ställde tusen frågor. Svaren beskrev en verklighet långt långt från deras egen. Till exempel går det lika många barn i en skolklass i Mocambique som det gör på hela skolan Elevverket, 90 stycken.

Jag hade med mig en fotboll som tjejer i Gurue, Mocambique har spelat med och de fick gissa hur länge den hade använts. 90 år, 60 år, 50 år - ja, svaren var många men helt fel! Bollen har använts i tre månader, men på grovt underlag använd av hundratals barn dagligen och ser då efter tre månader ut som ett museiföremål.


Tredjeklassarna var chockade över att tjejer i deras egen ålder i Mocambique kan tvingas sluta skolan för att gifta sig och få egna barn - när de själva fortfarande är barn! Och att många tjejer inte får spela fotboll, bara för att det är en sport "för killar" var också svårt att förstå. "Det är ju som att säga att konståkning bara är för tjejer och det är det ju inte!" sa en av flickorna i klassen.

Alla tredjeklassarna var överens om att de ville hjälpa Futebol dá forca och började fundera på hur de kunde skänka sina gamla matchtröjor till exempel - alla kan hjälpa till efter egen förmåga och all hjälp är välkommen!

Trots förkylning kunde jag inte motså barnens önskan att stanna kvar på rasten och spela fotboll med dem. Fantastiska barn med öppna sinnen! Tack årskurs 3 på Elevverket för en fin dag!

Vill du att jag ska komma till din skola också? Maila cecilia@ffwu.org så bestämmer vi när!