5 oktober 2011

Premiär i officiella sammanhang

Indonesien firade sin nationaldag och det blev min första mottagning som representant för Sverige. Alla diplomater blir inbjudna till såna här mottagningar och då oftast med medföljande, vilket i mammas fall är jag, så jag ska försöka framställa Sverige i god dager genom att vara söt och säga rätt saker (eller egentligen inte säga så mycket haha). Det är väldigt spännande att se hur det går till, hur olika diplomater networkar och delar ut visitkort och kindpussar till höger och vänster.

Just denna mottagning blev väldigt lyckad för min del! Ryktet har spridit sig (tack mamma!) och många vet redan om att jag har för avsikt att starta fotbollslag och jobba med kvinnors rättigheter. Den tyska ambassadören, som är otroligt trevlig, kom fram personligen och var väldigt intresserad av mitt projekt. Han är själv väldigt fotbollsintresserad och Tyskland har bidragit mycket till idrottens utveckling, och då framförallt fotbollens, i Mocambique. I samband med att damfotbolls-VM hölls i Tyskland tidigare i år försökte han anordna en turnering för damlag här i Maputo. Till hjälp hade han Mocambiques U21-tränare som också är från Tyskland. Tyvärr gick det inte att genomföra en turnering eftersom det inte fanns tillräckligt många tjejlag, så istället skapade de lag på skolor och höll en turnering med dem. Det hade varit väldigt uppskattat av tjejerna men i övrigt hade intresset varit svalt. U21-tränaren arbetar åt Mocambiques fotbollsförbund (FMF, Federacão Mocambicana de Futebol) och är engagerad för att främja damfotboll i landet. FMF får mycket bidrag av FIFA för att utveckla damfotboll men vart de pengarna tar vägen vet man inte. Tyske ambassadören lovade att presentera mig för U21-tränaren, och trodde att han skulle vara intresserad av att hjälpa mig med projektet! Det vore väldigt bra att ha en kontakt i FMF, och verkligen om han vill arbeta för att främja damfotboll.

Även den holländska ambassadören kom fram och var mycket positiv till mitt projekt. Hon berättade att Holland håller på att utveckla en Sports & Development Fund där man kan ansöka om ekonomiskt stöd för projekt i den sektorn, och hon sa att hon kunde hjälpa mig att söka när programmet var utarbetat och lanserat - perfekt!

Sedan tidigare har jag även via mamma fått veta att den kanadensiska ambassadörens partner är intresserad av att hjälpa till. Han arbetar med volleyboll för ungdomar här och var även han mycket positiv till mitt projekt.

Så jag var både söt och sa rätt saker OCH fick flera bra kontakter inför mitt projekt! Väldigt lyckad premiär!