17 oktober 2011

Matcher i helgen

I helgen var jag och såg Zixaxas A-lag spela mot Matola, förlust med 4-2. Och B-laget spela mot Estrela, 1-1. A-laget hade 6 landslagsspelare med och jag ljuger tyvärr om jag säger att jag var imponerad. Svårt att översätta till svenska, men jag skulle säga att det var division fyra-fem nivå på spelet. Matola och Zixaxa är de bästa lagen i serien (plats ett resp. två i tabellen) och även Matola hade ett antal landslagsspelare. B-laget imponerade på mig dock - hade i och för sig väldigt låga förväntningar och så mötte de det sämsta laget i serien, men det fanns potential hos de yngre tjejerna! Både A- och B-laget spelar alltså i samma serie eftersom det bara finns än, så kvalitén i serien är otroligt varierande. Men det finns en hel del att jobba på, så jag hoppas verkligen att frakten kommer så att jag får mitt material!

Tränaren kom fram till mig efter matchen för att bekräfta att jag kunde komma på träningen på onsdag, som vi hade bestämt tidigare. Jag bekräftade att jag skulle komma - varpå han säger: Vad bra! Jag är nämligen bortrest hela nästa vecka så du är ensam ansvarig för träningen på onsdag och fredag, och sen på söndag spelar båda lagen match. Herregud, här är det snabba puckar! Jag är alltså numera fotbollstränare för två damlag jag inte egentligen vet så mycket om (har sett en match/lag) på ett språk jag inte pratar - det blir spännande. Dessutom har jag bara tre bollar att använda mig av..

Det är verkligen olika förutsättningar här. Lördagsmatchen spelades på gräs, men söndagsmatchen på sand. Laget delar på fotbollsskor, det finns en väska med skor så varje spelare får ta ett par innan träning och match. Alla i laget har benskydd, men t. ex. i Estrela hade ingen benskydd.

På båda matcherna hade de tre domare, varav två linjedomare - dock av sådär kvalité, men ändå. Lördagsmatchen som spelades på en "riktig" arena med gräs hade även säkerhetsarrangemang med polis närvarande. Jag fick t. ex. inte gå in på planen eftersom jag ännu inte har fått min tränarlegitimation. Jag kan väl tycka att det vore bättre att lägga pengar på att satsa på att utveckla organisationen kring damfotboll för att bredda sporten, med ungdomslag och flicklag t. ex. men det är ju viktigt också att de spelare som faktiskt spelar i ligan känner sig prioriterade och viktiga. På söndagsmatchen som spelades på planen ute i Zixaxa var det inte lika mycket säkerhet. Och under matchen blev det tyvärr bråk mellan två män i publiken. Då sprang tränarna och andra män dit för att få slut på det - trodde jag - men istället började de också slå den mannen som hade startat det hela. Efter ett tag (och en hel del slag) fick de stopp på slagsmålet och bråkstaken tvingades bort från planen. Väldigt kul dock med mycket publik på bägge matcherna! Kul också att B-lagsspelarna kom och kollade på A-laget och vice versa. Kanske framförallt kul att A-laget kom och kollade på B-laget, samhörighet är viktigt!