12 april 2012

Bento och "Stjärnorna från Hulene" får material

Idag åkte vi ut till Hulene för att se vår tränare Bento träna sitt lag "Craques de Hulene" ("Stjärnorna från Hulene"). Bento, vårt framtidshopp, fick frågan vad hans mål som tränare är och svarade: "Jag ska bli den bästa tränaren i världen". Det kallar jag ett mål, Pep Guardiola släng dig i väggen - här kommer Bento!

Träningen började kl. 08.00 på morgonen och vi kom runt 09.00 - efter att min kollega Sarita åkt hemifrån 05.20! Sarita som inte åtnjuter samma lyx som jag att få ha en lånad bil, gick hemifrån tjugo över fem på morgonen för att åka med tre olika chapas till platsen där vi hade stämt möte (hade hon åkt hela vägen till jobbet hade det blivit en chapa till). Chapa är oftast en överfylld minibuss med plats för 15 personer (det högsta antalet jag har räknat till någon gång är 27, och då räknade jag inte barn), men idag hade hon otur och fick åka med en ännu trevligare chapa..såhär:

Bilden är tagen när vi var i Lichinga och fick åka till match såhär, men även chapas i Maputo ser likadana ut

Trots att det tar väldigt mycket energi att ens ta sig till arbetet (för att inte tala om själva arbetet) var Sarita och jag överens om att det var det helt klart värt! De 15 tjejerna som tränade på morgonen lyste verkligen som stjärnor, och Bento lovade att de tjejerna som skulle träna senare på eftermiddagen (pga skolskiften) skulle spela lika bra.